Bildeanalyse
– Damen med hermelinen
”Damen
med hermelinen” også kalt ”Damen med røyskatten” er et kjent maleri malt av
Leonardo da Vinci. Det sies at det ble malt rundt 1489-1490 og at det er et
oljemaleri på tre.
Bildet
er et portrett, man kan se det fordi det er en kvinne i fokus, og det er ikke
noe rundt som kan forstyrre slik at hun ikke blir lagt merke til. Slik som
bildet er malt vil jeg tro det er en kvinne som satt ”modell” for Leonardo. Hvilken
betydning kvinnen hadde for han er vanskelig å si.
Det
som først tar blikket mitt når jeg ser på bildet er øynene til kvinnen, jeg
blir nysgjerrig på hva hun ser på og det får meg til å konkludere og tenke.
Blikket hennes er også litt spesielt fordi man ser ikke om hun er glad, sint,
sur eller lei seg, egentlig er hele ansiktsuttrykket vanskelig å vurdere, hun
ser verken sur, sint eller glad ut, som sagt. I mellomgrunnen legger jeg merke
til hermelinen eller røyskatten som kvinnen holder. Jeg tror hermelinen er der
for å vise eller få frem at kvinnen på bildet er rik. For man vet at på den
tiden Leonardo levde var røyskatt/hermelinen et symbol for rikdom og kongelig
verdighet. Bakgrunnen er svart, og jeg har to konklusjoner fro hvorfor den er
det. Selv om fargen svart er mørkhets og tomhets farge tror jeg han brukte den
litt bevisst for å få frem kvinnen. Man kan også konkludere om kvinnen var i
sorg, lidelse eller nød eller at han bare ville få frem kvinnen, som om han
syntes hun var vakker og ville at publikum skulle se henne.
Blikkfanget
og sentrum i bildet er ansiktet til kvinnen, og kvinnen blir godt lagt merke
til, pga. de skarpe linjene som skiller henne fra bekgrunnen. Det er også
forskjellig hvordan han har fremhevet kvinnen, noe som gjør maleriet mye mer
levende. Selv om bildet ikke er i ”bevegelse” virker det levende.
Lyset
faller mot kvinnens ansikt noe som også kan fremheve det og sette det mest i
fokus, og man kan se at han har klart veldig fint og få skyggen rundt henne
nede i det ene hjørnet for så og gli over i jevne fine fargeoverganger, denne
teknikken kalles sfumato og det er en
teknikk Leonardo behersket veldig godt og brukt veldig mye. Gjennom hans
fargevalg og slik han klarer og legge skyggene gjør bildet veldig naturlig og
realistisk.
Også
gjennom perspektivet og beskjæringer kan vi fort se at det er et portrett. Perspektivet
er normalt og beskjæringer gjør det lettere for oss og konsentrere oss om
kvinnens ansikt og ikke hele kroppen. Selv om kvinnens ansikt er mye i fokus er
det vanskelig å se hva ansiktsuttrykket vil si oss, det er vanskelig og klare å
komme frem til hva hun føler og hvordan hun er det eller har det. Som sagt så
gir røyskatten et hint om hun er rik, og også klærne og håret kan hjelpe oss å
se at dette var en ”flott” kvinne som kom fra et godt hjem.
Tolkningen på bildet er jo selvfølgelig forskjellig fra person til person, men dette er min mening og hva jeg ser. I mine øyne er de et flott bilde, samtidig som det er litt mystisk. Man vet ikke helt hundre prosent hvordan man skal tolke maleriet eller kvinnen i det. Jeg likte bildet godt og liker godt stilen Leonardo generelt maler i, som Mona Lisa og Nattverden.
Tolkningen på bildet er jo selvfølgelig forskjellig fra person til person, men dette er min mening og hva jeg ser. I mine øyne er de et flott bilde, samtidig som det er litt mystisk. Man vet ikke helt hundre prosent hvordan man skal tolke maleriet eller kvinnen i det. Jeg likte bildet godt og liker godt stilen Leonardo generelt maler i, som Mona Lisa og Nattverden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar